Szkoła Podstawowa nr 10 im. H. Sienkiewicza
81 74 72 846
  • Szkoła Podstawowa nr 10 w Lublinie

Dnia 4 maja odbył się uroczysty pochód szlakiem lubelskich zabytków, uczestnikami były dzieci wraz z wychowawcami, z klasy 0 oraz uczniowie klas – 1A, 2A , 2B, 3A ,3B SP nr10 im H. Sienkiewicza w Lublinie. W ten sposób uczniowie uczcili obchody Święta Konstytucji 3 Maja, niosąc godnie symbole narodowe w postaci flag państwowych i kotylionów z godłem. Droga przemarszu zaczęła się zbiórką pod szkołą, a skończyła się przy Pomniku Konstytucji 3 Maja na Placu Litewskim. Tę wyjątkową i niecodzienną lekcję patriotyzmu w taki oto sposób zrelacjonowali uczniowie klasy 2 b:

Natalia Baran i Jan Walada

W czwartek wybraliśmy się na wycieczkę na Plac Litewski. Każde dziecko otrzymało od pani Basi plan z trasą wędrówki. Idąc zaznaczaliśmy miejsca, w których się znajdujemy. Najpierw szliśmy ul. Kalinowszczyzna, gdzie mijaliśmy pomnik poświęcony zabitym Więźniom Zamku Lubelskiego. Drugim punktem było rondo im. Romana Dmowskiego przy al. Unii Lubelskiej, na którym stoi ogromny Maszt Niepodległości z flagą Polski.

Potem poszliśmy pod Zamek Lubelski, gdzie zrobiliśmy zdjęcie z innymi klasami. Następnie szliśmy ul. Zamkową. Przeszliśmy przez Bramę Grodzką i dotarliśmy na Plac Po Farze, czyli odtworzony zarys fundamentów dawnego kościoła. Dalej ul. Grodzką doszliśmy na Rynek. Na środku Starego Miasta oglądaliśmy Stary Ratusz zwany Trybunałem, w którym kiedyś odbywała się legenda o Czarciej Łapie. Kiedy przechodziliśmy przez Bramę Krakowską widzieliśmy pomnik koziołka Kazia - zegarmistrza, który trzyma poziomicę, bo wieża w Bramie Krakowskiej jest przekrzywiona. Przeszliśmy przez przejście dla pieszych i po prawej stronie zobaczyliśmy nowy Ratusz. Na schodach Ratusza zobaczyliśmy posąg koziołka Onufrego z trąbką. Deptakiem przeszliśmy na Plac Litewski. Stoją tam trzy pomniki: Unii Lubelskiej – symbol pokoju Polski z Litwą, Józefa Piłsudskiego siedzącego na koniu o imieniu Kasztanka i Konstytucji 3 Maja. Przy tych pomnikach Pani opowiadała nam o ważnych wydarzeniach w historii naszej Ojczyzny. Potem poszliśmy obejrzeć fontannę. Widzieliśmy też najstarszą lecznicę w Lublinie. Obok niej stoi pomnik koziołka Stasia- lekarza. Na Deptaku widzieliśmy postać koziołka przy fontannie. Wracając byliśmy na lodach w lokalu Bosko i jedliśmy je pod Ratuszem słuchając hejnału lubelskiego, granego przez hejnalistę z Ratusza. Wróciliśmy do szkoły tą samą trasą przez Stare Miasto. W drodze powrotnej niektórzy dotykali kamienia nieszczęścia. Wycieczka bardzo nam się podobała. Dowiedzieliśmy się wielu ciekawych rzeczy związanych z naszym państwem. Oprócz przyjemnego spaceru w słońcu była to dla nas ciekawa i pouczająca lekcja historii i patriotyzmu.

Naszym pochodem uczciliśmy święto Konstytucji 3 Maja.